För att en arbetsgrupp på ett företag ska fungera bra behövs det en viss stöttning och styrning. Ibland klarar gruppen själva av att jobba agilt och resultatinriktat. På många företag och organisationer lever dock fortfarande föråldrade strukturer och hierarkier kvar. Detta lägger ofta hinder i vägen för gruppen att arbeta effektivt.
Det mest grundläggande regeln för en välfungerande arbetsgrupp är ömsesidig respekt och tillit. Om det inte finns kommer samarbetet i gruppen förr eller senare att haverera. Chefen måste kunna lita på att medarbetarna gör sitt bästa och att de alltid har företagets bästa för ögonen. Likaså att de behandlar sin kollegor på samma sätt som de själva vill bli behandlade.
Ta in hjälp
Ibland har samarbetssvårigheterna blivit så stora att det är omöjligt att lösa på egen hand. Det inträffar när det har skurit sig mellan en arbetsgrupp och ledningen. I sådana fall kan HR-avdelningen behöva kopplas in.
Många företag har företagshälsovård som kan hjälpa till. I andra fall finns det många kompetenta experter inom området som företagsledningen kan ta hjälp av. Ofta kan det vara en lösning om relationen har gått i baklås. Du kan hämta mer information på nätet för att lära dig mer om organisationsutveckling.